Menu Sluiten

Met opgetrokken schouders

nek-schouders-zwart-wit

In mijn praktijk krijg ik van cliënten vaak te horen dat ze last hebben van hun nek en schouders. Terwijl ze het vertellen trekken ze vrijwel altijd hun schouders op, alsof ze daarmee zelf al aan willen geven waar hun klachten vandaan komen. Opgetrokken schouders…hoe zit het met jou? Heb je, nu je deze blog leest, je schouders los en ontspannen hangen of ontdek je nu dat je onbewust je schouders lichtelijk had opgetrokken? Als het het laatste is, dan ben je zeker niet de enige.

Onbewust zitten of staan we dagelijks met opgetrokken schouders…bijvoorbeeld als we geconcentreerd aan het werk zijn achter de PC. Vooral als op de werkplek ventilatie aanwezig die zorgt voor een constante koude luchtstroom, wordt het optrekken van de schouders onbewust gestimuleerd om warm te blijven. Kijk maar naar mensen die nu in het herfstachtige weer buiten op de bus of de trein staan te wachten. Kou zorgt er namelijk voor dat je je schouders optrekt; door je lichaam compacter te maken houdt je lichaam zichzelf warmer. Maar toch is dan beter om te hupsen van het ene been op het andere of wat rond te lopen in plaats van stil te staan met opgetrokken schouders.
We trekken onze schouders ook vaak onbewust op in stressvolle tijden. Als we gestresst zijn zit onze ademhaling vaak hoog en dan gaan onze schouders automatisch mee omhoog. Hoge ademhaling zorgt dus ook voor spanningsklachten in onder andere schouders en nek. Het is niet voor niets dat je in een stressvolle periode vaak ervaart dat de spanning slaat op je schouders en nek. Verder is het optrekken van de schouders een teken van onzekerheid, jezelf klein willen maken, niet gezien willen worden.

Lichamelijke klachten
Het dagelijks, bewust of onbewust, optrekken van de schouders (= continu aanspannen van de spieren in nek- en schouderregio) leidt tot allerlei lichamelijke klachten als pijn, gevoeligheid, irritatie en stijfheid van de spieren, mogelijk verdrukking van de nabijgelegen zenuwen en hoofdpijn. Het drukkende gevoel dat mensen vaak ervaren kan letterlijk aanvoelen als een zware last die op de schouders rust.
En het zijn zeker niet persé klachten van de moderne tijd. Als we kijken naar onze taal zien we veel (oude) spreekwoorden die over schouders en de nek gaan: je schouders laten hangen, brede schouders hebben, je schouders ergens onder zetten, iets op de hals halen, je nek uitsteken. En één voor één gaan deze spreekwoorden over wat onze nek en schouders allemaal letterlijk en figuurlijk te dragen hebben.

Wat nu te doen?
Stukje bewustwording. Door gedurende de dag een aantal keren kort je ogen dicht te doen en te voelen hoe je lichaam aanvoelt, leer je jezelf bewust te maken van (de spanningen in) je lichaam. Een stukje bewustwording zorgt er al voor dat je er anders mee om kunt gaan. Als je weet van jezelf dat je je schouders vaak optrekt kun je proberen om er vaker op te letten en bijtijds te corrigeren.

Goed leren ademen. Ademhalen vanuit je buik zorgt er automatisch voor dat je schouders laag en ontspannen zijn. Goed ademhalen zorgt er ook voor dat je in stressvolle situaties rustiger blijft.

Oefentherapie. Er zijn diverse oefeningen die je kunt doen om de spanningen in nek- en schouderspieren te verlichten of te verhelpen.

Massage. Een andere effectieve en ontspannende manier om van je spanning in nek en schouders af te komen is uiteraard massage. Met massage kunnen de spierknoopjes en verdikkingen in nek-/schoudergebied goed worden aangepakt. Ik merk in mijn praktijk dat mensen vaak meteen na de massage al verschil merken ten opzichte van voor ze op de tafel kwamen liggen. Een half uur nek- en schoudermassage kan al wonderen doen. Wil je liever niet op de tafel liggen of gemasseerd worden met olie, dan kun je ook kiezen voor een stoelmassage. De massage op de stoel werkt kort en krachtig en geeft je gelijk ook een energiek gevoel.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.